Våra utbildare

Jeanette Wiberg Wingquist är sommelier och har jobbat med dryckesprovningar och dryckesutbildningar i mer än 20 år. Utbildad på Restaurangakademien i Stockholm där hon därefter även arbetat som lärare. Hon är skribent i bla a Vinsider men har också skrivit om främst öl i tidningarna Apéritif, Vin&BarJournalen och Allt om Mat. 

Jeanette är grundare av Malt & Druva, ett företag inriktat på att skriva artiklar, leda dryckesprovningar och dryckesutbildningar. Kundkretsen är allt från företag, skolor, restauranger, kursgårdar och privatpersoner, främst i Stockholmsområdet men även övriga delar av Sverige.

Rikard Lindqvist är utbildad företagsekonom, utbildad vid Manchester Metropolitan University i England. Han har arbetat både i Sverige och utomlands på olika prisbelönta verksamheter, bland annat som dryckesansvarig på det prestigefyllda hotellet Burj-Al-Arab i Dubai.

Idag driver Rikard företaget Vinstoptimering som hjälper restauranger, caféer och barer att förbättra och effektivisera den dagliga driften.

Hans Bihl är en av Sveriges mest erfarna och välrenommerade spritpedagoger och sommelierer och en av få professionella WSET Level 3 Award in Spirits certifierade i världen. Han klarade framgångsrikt WSET Spirits Educator Training Programme 2020, och är numera en officiell WSET Certified Spirits Educator.

Grundare av Brabar AB, ett konsultföretag med fokus på restaurang- och barbranschens utveckling och utbildning sedan 1995, inklusive YH-utbildningen International Bar Management. Hans har varit kreativ ledare, barutbildning på Restaurangakademien i Stockholm, och han var Årets Branschförbättrare på Bartenders Choice Awards (BCA) 2013, Sverige.

Monica Nordqvist har arbetat många år i restaurangbranschen bl a som hovmästare och restaurangchef, men också flera år som säljare och projektledare. Brinner för mötet med människor, service och gästbemötande men också för att stärka branschen och höja statusen på serviceyrket.

Monica arbetar på Spendrups Bryggeri som produktchef för KrogVis men utbildar även om service, försäljning och matsalsarbete men också Schysst krog, en utbildning om att motverka kränkningar på arbetsplatsen.